Köpvillkor

  1. Om BlomRiket Eidesdotter

Företaget har sitt säte i Grums. Vår butik ligger på Sveagatan 68, Grums. Önskar du komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@blomriketonline.se med ditt ärende så hör vi av oss inom kort.

  1. Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om pris, produkter, fakturerings- och leveransadress. Kontrollera att uppgifterna i orderbekräftelsen stämmer. Ser du några felaktiga uppgifter, kontakta oss på info@blomriketonline.se så att vi kan åtgärda problemen.

  1. Leverans

Vår normala leveranstid är 2-5 vardagar. Vi skickar inte på helgdagar eller röda dagar. Vi skickar med fraktjakt.

Vi erbjuder gratis avhämtning i vår butik på Sveagatan 68 i Grums. Har du valt avhämtning som fraktsätt när du genomförde din beställning kommer vi att kontakta dig via e-post eller telefon när din order är redo för avhämtning, vanligtvis 1-2 dagar efter att du placerat din order.

Vid köp av levande växter skickar vi din order nästkommande (helgfria) måndag eller tisdag. Detta för att undvika att din försändelse blir liggande hos posten över helgen.

  1. Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

  1. Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. 

Observera! I enlighet med Lagen om distansavtal och undantag för ångerrätten, har kunden inte ångerrätt på varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla, eller som efter leverans sammanblandas med en annan. Din ångerrätt gäller därför inte gröna växter, blommande växter, sticklingar, lökar, rotknölar, trädgårdsväxter och andra produkter som kan ta skada av att hanteras flera gånger. Ångerrätten gäller inte heller växter och produkter som har ett begränsat hållbarhetsdatum, klassas som färskvara, snabbt kan försämras, bli för gamla eller som efter inköp planterats. (Distanshandelslagen 2 kapitlet, paragraf 11, punkterna 4 och 6).

5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: 

Du måste meddela oss att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till info@blomriketonline.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.

Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. Det går också bra att returnera i butik.

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

  1. Reklamation och klagomål

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

Vid köp av levande växter, tänk på att skicket på växten kan ha försämrats under leveransen till dig. Det kan på grund av ovarsam postgång uppstå vik- eller brytskador på blad/stjälk, vilket vi tyvärr inte kan styra över mer än att vi gör vårt absolut bästa för att packa dina växter på ett sådant sätt att skador inte ska uppstå. Växter som anländer med kosmetiska skador är därför inte skäl nog att reklamera så länge växten fortfarande är vid liv. Om växten mot förmodan skulle ha skador som på något sätt orsakats av oss innan det att ordern lämnade vårat lager vill vi naturligtvis hjälpa dig att lösa det så gott vi bara kan.

Vi är inte ansvariga för eventuella frysskador som kan uppstå på levande växter under vår och höst (vi skickar ej växter på vintern), då det är upp till dig som köpare att meddela oss när det är stabilt, frostfritt väder hos dig.

6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@blomriketonline.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

Om vi inte kan åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

  1. Ansvarsbegränsning 

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

  1. Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

  1. Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

  1. Personuppgifter

Genom att handla hos BlomRiket accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om  din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund. 

10.1 BlomRiket är ansvarig för behandlingen av  personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov. 

11. Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

12. Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag

Product added to compare.

Denna hemsida använder cookies för statistik och inställningar. Genom att använda hemsidan samtycker du till detta.